پنج اصل اساسى براى ساخت يک آگهى

  • چهارشنبه, 15 ارديبهشت 1395 تعداد بازديد : 3128|

یک آگهى خوب در درجه اول بايد توجه مخاطب را جلب و سپس او را بدان محصول علاقمند سازد. سپس تمايل او را براى پيگيرى موضوع افزايش دهد و بالاخره همان آگهى خوب باعث فروش کالا، خدمت يا ايده مورد نظر شود. در ساخت يک آگهى خود بايد پنج اصل اساسى زير مورد توجه قرار گيرد:

اصل اول: طرح مناسب

يک آگهى خوب بايد داراى طرح مناسب باشد؛ اين طرح مى تواند عکس، نقاشى يا حروف چاپى باشد که به عنوان عناصر گرافيگى مورد استفاده قرار مى گيرد.

در انتخاب طرح مناسب نکات زير را همواره مدنظر داشته باشيد:

1- از طرحهاى ساده استفاده کنيد. استفاده از يک عنصر هنرى واحد، بيشترين تاثير را دارد. به خصوص در آگهى هاى کوچک که جا و فضا، ارزش بيشترى دارد.

2- شرح عکس را زير تصوير بگذاريد تا مخاطب بداند دنبال چيست.

3- خواسته و تقاضاى مخاطب را در طرح جاى دهيد.

4- قبل و بعد از عکسها، از عناصر ديگرى غير از کلمه و متن استفاده کنيد تا عکس و طرح، خود را بهتر نشان دهد. 5- استفاده از تصوير محصول در آگهي، معمولاً در فروش آن تاثير بيشترى دارد. 6- اگر طراح و گرافيست در اختيار نداريد تا مى توانيد از صحنه ها، سايه ها و ابزار مناسب استفاده کنيد.

اصل دوم: تيتر مناسب و مفيد

اصل دوم در ساخت آگهي، انتخاب تيتر مناسب است. شما بايد به گونه اى تير مناسب و مفيد را براى آگهى خود انتخاب کنيد تا توجه و علاقه خوانندگان را چون شکارچي، شکار کنيد. در انتخاب تيتر مناسب و مفيد براى آگهى خود، موارد زير را رعايت کنيد:

1- ايده و محتواى تيتر بايد از محصول جديد خبرى به مخاطب ارايه دهد و يا تقاضا و حس کنجکاوى او را افزايش دهد.

2- براى جلب توجه مخاطب بايد او را در تيتر تحريک کنيد. خلاقيت به کار ببريد و حتى مى توانيد در تيتر با او شوخى کنيد.

3- از تيتر به عنوان هشدار و جلب توجه مخاطب استفاده کنيد.

4- از تيتر دنباله دار، تيتر دوم يا سوتيتر استفاده کنيد. اين تيترها مثل پلى که فکر و علاقه مصرف کننده را به توليد مرتبط مى کند، عمل خواهند کرد. اصل سوم: تبليغ در متن آگهى

سومين اصل اساسى در ساخت يک آگهي، «تبليغ در متن آگهى » است که براى آنکه اين اصل اساسى در ساخت آگهى لحاظ گردد، بايد نکات زير در نظر گرفت:

1- معرفى و حمايت از ويژگيهايى که محصول، مدعى دارا بودن آنهاست.

2- مزاياى مثبت محصول خود را به معرض نمايش بگذاريد.

3- مداراک و دلايلى براى ويژگيهايى که محصول شما مدعى دارا بودن آنهاست ارايه بدهيد.

4- وقتى يک متن مشکل و پيچيده براى ارايه به مخاطب داريد، از طولانى شدن آن هراس نداشته باشيد.

5- مدارک و مستندات شما بايد متقاعد کننده و به يادماندنى باشد. 6- اجازه دهيد مخاطبان بدانند که چرا به محصولى که براى آن تبليغ مى کنيد نياز دارند. اصل چهارم: تحريک مخاطب به خريد

اصل چهارم در ساخت يک آگهى خوب، «تحريک مخاطب به خريد» است؛ بايد در آگهى خود، مخاطب را براى اقدام به خريد تحريک نماييم. براى اين منظور مى توانيم موارد زير را انجام دهيم.

1- بايد به گونه اى عمل کنيم که مخاطب رفتارى خاص- در جهت هدف آگهى- از خود بروز دهد؛ مطمئن ترين راه براى آن که شخصى را به چنين رفتارى وادار کنيد، درخواست از او براى انجام آن کار است.

2- توجه داشته باشيد هنگامى که انجام رفتارى را القا يا درخواست مى کنيد، بايد انگيزه و محرکى هم براى آن ارايه دهيد؛ مثلاً يک محدوديت زمانى قايل شويد يا جايزه اى براى آن کار و رفتار خاص تعيين کنيد يا قيمت استثنايى براى آن مورد خاص اعلام کنيد.

3- براى آن که شخص را به انجام رفتار مورد نظر واداريد، بايد از خواسته ها و نيازهاى عقلانى و احساسى مخاطب – هر دو- استفاده کنيد.

4-يکى از راههاى ديگر براى تحريک مخاطب براى خريد کالا، ارايه خلاصه اى از ايده و فکر مورد قبول آگهى دهنده، در آگهى مورد نظر است. ايده نهايى بايد شامل همه اطلاعات لازم براى خوانندگان باشد تا دست به کار شوند؛ مثل مشخصات فروشگاه، ساعت کار، تاريخ و …

5- هرگز مطلب را با يک القاى ضعيف به پايان نبريد.

6- يک کوپن براى سفارش پستى کالا فراهم کنيد. فراموش نکنيد که لازم است براى کوپن ياد شده هميشه يک تاريخ مصرف معين، مشخص کنيد. اصل پنجم: مشخصات تجارى

پنجمين اصل اساسى در ساخت يک آگهى خوب، درج «مشخصات تجاري» کالا، در آگهى است.

براى انجام هر چه بهتر اين اصل اساسي، به نکات زير توجه داشته باشيد:

1- نام تجاري، نشاني، تلفن، ساعت کار و دستورالعملهاى استفاده از کالا را ارايه دهيد.

2- از علامت تجارى موسسه استفاده کنيد.

3- از به کار بردن نام تجارى کالا به عنوان تيتر يا به عنوان بخش اصلى و مسلط طرح، خوددارى کنيد.

 

منبع: مديريت تبليغات از ديد بازاريابي، دکتر محمود محمديان، تهران، حروفيه، چاپ دوم 1382

منبع: http://www.aryanews.com

 

 

 

نظرات

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.